wat is cognitieve gedragstherapie (CGT)?

Cognitieve gedragstherapie (CGT) is een vorm van therapie die de nadruk legt op je gedachten (cognities) en je gedrag. Je leert hoe gebeurtenissen, gedachten, gevoelens en gedrag samenhangen en hoe jij dit kunt beïnvloeden. Bij cognitieve gedragstherapie ga je zelf actief aan de slag. Gesprekken met een therapeut helpen je op weg, maar het belangrijkste is dat je de

In het onderstaande filmpje wordt uitgelegd hoe cognitieve gedragstherapie werkt: hoe gebeurtenissen, gedachten, gevoelens, gedrag en gevolg met elkaar samenhangen.

 

 

In dit filmpje zie je al dat niet de gebeurtenissen bepalen hoe je je voelt, maar je gedachten. Daarom focust cognitieve gedragstherapie op je gedachten. Door wat je meemaakt, ontwikkel je verschillende patronen in je gedachten. Sommige patronen zijn goed, maar sommige patronen zijn niet altijd helpend. Door cognitieve gedragstherapie kan e-mind je helpen om je gedachten onder de loep te nemen en om andere en helpende gedachten te formuleren. Ook gaan we samen met jou bekijken hoe je die gedachten kunt inzetten in situaties die je angstig of depressief maken.

aanmelden voor cognitieve gedragstherapie

e-mind kan samen met jou werken aan je depressie of angststoornis! We helpen je met cognitieve gedragstherapie, waardoor je grip krijgt op je gedachten.